Publiceret 15.10 2019
Rejsebrev fra Melbourne
Nicolai Arent Quist læser Produktion & Konstruktion på Danmarks Tekniske Universitet. Lige nu læser han et semester på Swinburne University of Technology i Melbourne, hvorfra han har sendt et rejsebrev.
Publiceret 15.10 2019
Nicolai Arent Quist læser Produktion & Konstruktion på Danmarks Tekniske Universitet. Lige nu læser han et semester på Swinburne University of Technology i Melbourne, hvorfra han har sendt et rejsebrev.
Kære Hedeselskabet
Hermed fremsendes første rejsebrev fra mit studieophold på Swinburne University of Technology i Melbourne. Jeg vil forsøge at give jer et indblik i min australske hverdag, herunder hvilke faglige og kulturelle oplevelser jeg har fået.
Som I ved, læser jeg ’Produktion og Konstruktion’ på DTU i Danmark, og jeg ønsker at gøre min profil så ’grøn’ som muligt, da min drøm er at kunne bidrage til den grønne omstilling gennem mit fremtidige arbejde. Jeg vil derfor forklare, hvordan jeg er blevet inspireret af det lokale samfund i Melbourne, der kæmper for miljøet, ligesom vi gør i Danmark. Jeg vil desuden dele mine tanker om strukturen i undervisningen på Swinburne University.
Semestret, der startede i august og slutter til december, er nu nået uge 9. Det vil sige, at jeg er mere end halvvejs igennem semestret, og eksamensperioden nærmer sig med hastige skridt. Men inden det skal handle om eksaminer, vil jeg fortælle, hvordan det hele startede, og hvordan jeg er blevet integreret i den australske kultur.
Jeg var så heldig at have to australske venner allerede før, jeg rejste fra Danmark. Det har betydet, at jeg kunne flytte ind i deres Share House med i alt 6 beboere, hvoraf jeg er den eneste ikke-australier. Det har givet mange unikke oplevelser og et klart forspring i køen for at flyde ind i den fremmede kultur. Jeg ankom den 26. juli intetanende om hvad der ventede, og siden da er tiden fløjet afsted. Jeg er blevet taget med til familiekomsammener, søndags-markedsture og Footy events (australsk fodbold). Jeg er blevet positivt overrasket over australiernes lette måde at møde hinanden på og altid positive sind. Desuden har jeg bemærket, at de mennesker jeg omgås hernede bekymrer sig meget lidt om fremtiden og er gode til at være i nuet. Det er inspirerende og bestemt noget, jeg vil forsøge at tage med hjem til Danmark.
Jeg har lagt mærke til, at der overalt i Melbourne er et overordentligt stort fokus på bæredygtighed, genbrug og affaldssortering. I alle hjem jeg har besøgt, sorterer man affald efter biomaterialer, hård plast, blød plast og metal. Affaldssorteringen foregår dog ikke kun i hjemmene, den foregår ligeledes i det offentlige rum. Ved siden af de fleste offentlige skraldespande står der en recycling bin.
Det grønne fokus er en så integreret del hos forbrugerne, at virksomhederne indretter deres marketing herefter. Et godt eksempel på dette er den internationale kæde ’7-Eleven’, der i september måned uddelte gratis kaffe til alle, der medbragte en genanvendelig kaffekop. Men på trods af, at australierne er gode til at værne om miljøet, kan de også lære af os på nogle punkter. For eksempel hvordan vi i Danmark uddanner ingeniører.
Jeg husker den første undervisningstime i et fag, der hedder Solid Mechanics. Vi skulle regne nogle opgaver, og jeg fandt derfor straks min computer frem. Til min overraskelse var jeg den eneste, der havde tænkt sig at bruge et matematikprogram til at løse ligninger, integraler mm. - alle andre sad med en gammeldags lommeregner. Naturligt spurgte jeg læreren om man måtte have computer med til eksamen (som man jo må til stort set alle eksaminer på DTU). Dette udløste et stort grin hos både min lærer og de andre medstuderende. For selvfølgelig måtte jeg ikke have computer med til eksamen, og da jeg så fortalte at vi endda må bruge INTERNET til mange skriftlige eksaminer, var klassen ´et stort spørgsmålstegn. Hvis man må tage computer med, er det så ikke alt for nemt at bestå eksamen? Og hvis man har adgang til nettet, kan man så ikke bare snyde? Det er siden hen lykkedes mig at få enkelte medstuderende til at forstå, at hjælpemidler som f.eks. computeren gør, at man samtidig kan højne niveauet, og underviserne kan stille tilsvarende udfordrende opgaver, der kræver selvtænkning (innovation). Selvom undervisningsformen kan synes gammeldags, findes der på Swinburne University en masse spændende forskningsprojekter om bæredygtig teknologi, hvilket man som studerende nemt kan blive en del af.
Dette udvekslingsophold er en fantastisk måde for mig at opleve en anden kultur og måde at gå i skole på. Samtidig kan jeg se, hvor moderne, teknologisk og højt udviklet vores skolesystem er i lille Danmark. Jeg er derfor utrolig taknemmelig for at Hedeselskabet har støttet min rejse. Det har allerede givet uforglemmelige oplevelser, og der er ingen tvivl om at flere venter lige om hjørnet.
Venlig hilsen
Nicolai Arent Quist
Du bruger en forældet browser. Vi anbefaler at du opdaterer til en nyere og mere sikker browser. Vores website er ikke udviklet til at understøtte denne og det kan opføre sig uforudsigeligt.
Vi anbefaler at du henter Google's Chrome browser her eller Mozilla's Firefox browser her.