I 2016 blev danskernes forbrug skønnet til mindre end 5 % af en samlet ressource på 48.000 tons blåmuslinger, og resten blev eksporteret til andre lande i Europa, hvor muslingerne er en mere integreret del af madkulturen. Derfor er projektets formål at påvirke madkulturen i Danmark på flere måder; Udarbejde en kogebog der er målrettet børn, unge og voksne. Udbrede viden om blåmuslingens biologi og naturlige miljø samt viden om erhvervet for dyrkning af blåmuslinger i Danmark. Endelig vil bogen forklare, hvordan blåmuslinger bidrager til den naturlige balance i havet, og hvorfor den kan kategoriseres som en ansvarlig ressource.
I samarbejde med MadMikkel
Maren Lyngsgaards viden om muslinger i vandet bliver koblet sammen med Mikkel Wejdemanns passion for muslinger på tallerkenen. Med en baggrund som gastronomilærer og i dag gennem sin virksomhed MadMikkel har han en stor erfaring inden for formidling og erfaring med, hvordan man kan rykke folks madvaner og inspirere til nye madglæde. Derfor vil han bl.a. udvikle 40 opskrifter, der kan laves af alle.
”For mig var der overhovedet ingen betænkningstid i forhold til dette projekt. Det er en fed udfordring at skulle arbejde med at sætte den på mange måder undervurderede blåmusling i scene. Det er naturligvis aldrig nemt at ændre folks madvaner. Men i min verden er der så meget potentiale i netop blåmuslingen. Det er virkelig en af de danske råvarer, som kan skabe den perfekte kobling mellem gastronomi, sundhed og ansvarlighed. Vi ved at fravalget af blåmuslingen i dag ofte handler om udseende, konsistens og at folk faktisk ikke ved, hvordan de skal bruge dem i køkkenet. Men det er heldigvis alt sammen noget, som vi kan gøre noget ved – blandt andet gennem ny viden, inspirerende fortællinger og masser af god smag,” siger Mikkel Wejdemann og fortsætter: