Agro Business Park, der har fokus på at understøtte innovationsprocesser, iværksætteri, netværk, kommercialisering og forretningsudvikling i den biobaserede økonomi, gennemfører hvert år en innovationskonkurrence. I 2017 blev den lanceret med henblik på netop at stimulere iværksætteri indenfor landbrug, fødevarer, biomasse og miljøteknologi.
Formålet med Innovationskonkurrencen er at motivere studerende, forskere, ansatte ved vidensinstitutioner, medarbejdere i virksomheder, landmænd og andre potentielle vidensiværksættere til at formulere deres idé som en forretningsmodel.
Ansøgers forretningsidé skal være formuleret som en forretningsmodel – det vil sige en visualisering af, hvordan man kommer til at tjene penge på sin forretningsidé. Der var i 2017 3 x 50.000 kr. og sparring til forretningsudvikling på højkant til de tre bedste idéer.
Hedeselskabet har støttet konkurrencen, og Klaus Astrup Nielsen, der er direktør for Hedeselskabet Strategi & Innovation, havde en plads i dommerkomiteen og siger blandt andet:
"Hedeselskabet har eksisteret i mere end 150 år og har i denne periode udviklet mange innovative løsninger til gavn for kunder, samfund, natur og miljø. Hedeselskabet benytter op til 25% af overskuddet til langsigtet innovation, formidling og uddelinger. Uden dette fokus og investering i innovation ville Hedeselskabet ikke have eksisteret i 150 år, og vi vil fortsætte vores fokus på innovation, så der også er et Hedeselskabet om 150 år. Med innovation som en del af Hedeselskabets strategi og DNA er vi glade for at kan støtte op omkring Agro Business Parks innovationskonkurrence."
Kathrine Vejgaard Stage, Agro Business Park, fortæller: