Publiceret 29.11 2022
Stort filmdrama og lysende stjerner på Kongenshus Hede
Foto: Henrik Ohsten, Zentropa
Tekst: Mette Meldgaard
De tilhører den internationale filmscene, men i efteråret indtog Mads Mikkelsen, Amanda Collin og Nikolaj Arcel den jyske hede for at optage det episke drama ’Bastarden’. Det er unikke optagelser på det historiske sted, hvor hovedpersonen Ludvig von Kahlen kom til i 1754 for at opdyrke den golde jord.
Nikolaj Arcel spejder mod himlen. Med den ene hånd for panden ser han op mod solen og de spredte hvide skyer. Filminstruktøren misser med øjnene. Efterårssolen er lun, men blæsten er strid.
Vejret spiller en afgørende rolle for filmoptagelserne på Kongenshus Hede, der kører på tredje uge. Det er udfordrende at lave scener med sne, når det vælter ned med regn. Eller som i dag, hvor vinden er kold og sætter en retning. Det kræver hele tiden omrokeringer.
- Det har altså også været vildt, siger Mads Mikkelsen, der spiller den mandlige hovedrolle som kaptajnen Ludvig von Kahlen.
Det ene øjeblik mærker de varmen fra den bagende sol for dernæst at blive ramt af kulde, regn og mudder.
- Det skifter meget hurtigt, ligesom på en ø. Det er fantastiske elementer, lyder det begejstret fra Danmarks største internationale filmstjerne, der er iført lange støvler og historiske brune klæder.
Vejret er vigtigt. Det var det også i midten af 1700-tallet, da von Kahlen kom til heden med Kong Frederik 5.’s mellemkomst og en stålfast mission om at opdyrke og kolonisere heden uden for Viborg.
Den tyske kaptajn fra Mecklenburg må dog hurtigt sande, at det ikke bliver uden benhård modstand. Både fra naturen og den vilde hede, hvor ulvene hyler om natten, og lokale herremænd, der ikke bryder sig om den fremmedes ankomst - og da slet ikke hans visioner.
Kongenshus og scene 140
Filmen bliver produceret af Zentropa, og med et budget på 58,5 millioner kroner og et stort internationalt filmhold er den én af de største dansksprogede filmproduktioner nogensinde.
’Bastarden’ er baseret på Ida Jessens bestsellerroman ’Kaptajnen og Ann Barbara’, som Nikolaj Arcel faldt over i jagten på sit næste projekt.
- Nogle gange klikker det bare. Hvor alt matcher med det, man drømmer om og har lyst til at lave, siger instruktøren, der også arbejdede sammen med Mads Mikkelsen i det prisvindende historiske drama ’En kongelig affære’ fra 2012.
- Jeg vidste, jeg havde lyst til at lave en film med Mads igen, og den her rolle er fuldstændig Mads. Og heden er jo bare vildskab, og mennesket mod naturen, fortæller Arcel.
De er i gang med scene 140 ud af filmens 213 scener. Mads Mikkelsen står på en stor trækasse med armene i siden og ser ud over en større flok af mennesker, heste og en enkelt ged, der netop er ankommet fra Tyskland.
- Der er flæsk og brød til alle, bedyrer kaptajnen på tysk med en dyb, lavmeldt røst.
Von Kahlen har hentet dem til heden med lovning om et nyt og bedre liv. Som kolonister skulle de være med til at opdyrke heden.
For at ære kongen havde kaptajnen bygget et stort hus, Kongenshus, som delvist er blevet genopført. Ud ad døren kommer den kvindelige hovedrolle Ann Barbara i skikkelse af Amanda Collin med en lille pige i hånden. Pigens etnicitet kan de nyankomne ikke umiddelbart acceptere. En ubehagelig tavshed skærer gennem luften, og et kort øjeblik kan man høre en knappenål falde.
I baggrunden dukker tre gæs og en flok høns op. De er hentet til den danske hede fra Tyrkiet. Mens gæssene render søgende og lettere forvirret rundt, er der mere ro over flokken af indhegnede får. Scene 140 er kompleks med mange statister og dyr, og den bliver taget om adskillige gange for at få alle tænkelige kameravinkler med. Holdet har været i gang siden klokken 6:15, fortæller én af de kvindelige statister.
Film kræver unægtelig tid og tålmodighed, og frokosten er da også for længst blevet rykket mere end én gang den dag.
Hensyn til heden og historien
Genopførelsen af Kongenshus er nærmest symbolsk for, hvor stort og ambitiøst et filmprojekt ’Bastarden’ er. Således er husets facade blevet genopbygget i størrelsen 1:1 frit efter originalen.
Kulissen er bygget fra bunden, og det har været noget af en operation, da den skulle fremstå realistisk og tidssvarende, forklarer filmens producer Louise Vesth. Selv for Zentropa er filmen et kæmpeprojekt, siger hun. Alligevel er der tale om et i filmsammenhæng spinkelt setup på heden, der på forhånd er blevet godkendt for at tage hensyn til den bevaringsværdige natur. Produktionen har ikke rodfæstet noget, ligesom kun få køretøjer må komme ud på settet.
- Når man står og kigger ud over landskaberne, kan man godt se, at det skal man passe godt på. Det er ret spektakulært, siger den garvede producer.
Alle optagelserne kommer i hus i løbet af 40-42 dage fordelt over ni uger. Ud over Kongenshus Hede kommer holdet også forbi Stanghede i Viborg Kommune og Hjerl Hede i Holstebro Kommune. Forinden har de filmet i Tjekkiet, og efter optagelserne i Danmark rejser karavanen videre til Tyskland. Store projekter henter rigtig meget finansiering hjem til Danmark fra udlandet, og filmen er en co-produktion med både Tyskland og Sverige, fortæller Louise Vesth.
Det helt rigtige hedelandskab til optagelserne var dog svært at finde i udlandet, og det skulle hurtigt vise sig, at den perfekte lokation lå ’lige om hjørnet’. På trods af den udfordrende infrastruktur, var der ingen tvivl efter det allerførste besøg på heden.
- Det er vildt, det vi gør. Og det er fantastisk at forankre filmen lokalt, siger Louise Vesth.
Begejstringen over at filme på det originale, historiske sted gælder over hele linjen.
Stjerner i topform
Bag den genopbyggede facade af Kongenshus er der sat telte op til forplejning og trailers til skuespillerne. ’Amanda’ står der på et stykke ternet, uglamourøst A4-papir, der er tapet fast på én af dørene.
- Jeg har gjort det klart, at ingen må slukke for varmen herinde, siger Amanda Collin med et stort smil, da hun selv træder ind i traileren. Kort efter dukker Mads Mikkelsen og Nikolaj Arcel op.
De har alle tre medbragt deres sene frokost. Det er langt ud på eftermiddagen, og de er mest af alt lettede over at få en kort pause inden døre. De to hovedrolleindehavere indtager maden i deres kostumer, der vidner om en helt anden tid. Uden varme dynejakker at svøbe sig i, og uden kolde colaer til at slukke tørsten efter en lang dags koncentrerede optagelser.
Stemningen er god og drillende de tre imellem. De udtrykker glæde over projektet og samarbejdet – og for at befinde sig på heden. De historiske rammer har en utrolig stor værdi og betydning for både skuespillere og instruktør. Også efter næsten tre ugers ophold.
- Man har aldrig den mulighed. Det er første gang, jeg nogensinde har oplevet det, siger Nikolaj Arcel.
Han nævner to af sine tidligere film. ’Kongekabale’ foregik på Christiansborg, som filmen dog ikke så skyggen af. ’En kongelig affære’ blev optaget i Prag. Inklusive de scener, der foregik i København.
- Så det er vidunderligt, at vi en stor del af filmen rent faktisk er her på heden, hvor historien udspillede sig. Det synes jeg bare har noget magi over sig.
Heden og den vilde natur har gjort et stort indtryk på dem alle tre. Det bidrager ikke mindst til forestillingen om, hvad kaptajnen rent faktisk har været oppe imod. Men også til forestillingen om den fiktive Ann Barbara, der pludselig kommer ind i hans liv, både i romanen og i filmen.
- Det er meget taknemligt bare at stå og kigge ud over heden, og så er man der, som Amanda Collin beskriver det.
Modsætninger og tyske verber
Kaptajn Ludvig von Kahlen og Ann Barbara er begge sammensatte figurer.
Som ikke-adelig har Mads Mikkelsens rolle i årevis kæmpet hårdt for at blive kaptajn i militæret, mens de adelige kan opnå det samme på et halvt år. På den ene side foragter han dem, der kommer let til tingene, og på den anden side vil han gerne være en del af dem. Von Kahlen er en hårdtarbejdende mand, og med opdyrkningen af heden har han et projekt, som han tror, han kan løse til forskel fra de adelige.
- De har simpelthen ikke rygraden til det, og det har han ret i, konstaterer Mads Mikkelsen tørt.
Kaptajnen er også hård over for dem, der kommer tæt på ham. Og det er to stærke modsætninger, der mødes, da Ann Barbara kommer forbi Kongenshus og efterfølgende bliver som husholderske. Indtil mødet med kaptajnen har hun overlevet én dag ad gangen på heden.
- I forhold til den kontrollerede mission om at ville opdyrke naturen, synes jeg, Ann Barbara repræsenterer friheden, og at man ikke kan styre naturen, siger Amanda Collin om sin første store rolle i en historisk film.
- Der er også en ret smuk historie i det. At modsætninger – måske – godt kan eksistere side om side.
Sproget i sig selv er en modsætning, da Mads Mikkelsens kaptajn fra Mecklenburg i sagens natur taler tysk.
Der var nogle søde kamera- og lydmænd fra Tyskland, der var overrasket, og kom hen og sagde: ’gud, du snakker sgu da tysk.’ Og ja, det har jeg øvet mig på.
Mads Mikkelsen
Det er heller ikke første gang, Mads Mikkelsen laver film på tysk. Som danskere har vi også et forhold til sproget, og så er det bare med at gå i gang, bemærker han og tilføjer:
- Men jeg er glad for, der ikke er mere, end der er. Lad os sige det sådan.
Humoren i tragedien
’Bastarden’ er en barsk og dramatisk fortælling, men det er også en film med humoristiske elementer.
For Nikolaj Arcel er det ikke nyt at tænke humor ind i et drama, og i samarbejdet om manuskriptet med den prisvindende filminstruktør og manuskriptforfatter Anders Thomas Jensen, var humoren ifølge ham selv nærmest uundgåelig. Arcel understreger dog, at de humoristiske indslag ikke gør filmen til en komedie.
- Ligesom i romanen, er der absolut scener, der er sjove. Men på et subtilt plan. Det er mere de skæve karakterer, der skaber det og ikke decideret komediescener, forklarer han og bliver afbrudt af Mads Mikkelsen:
- Nikolaj ødelagde en optagelse forleden dag. Vi troede ikke, vi var så sjove, men det var vi åbenbart.
- Ja, jeg kom til at grine, medgiver instruktøren og uddyber:
- Vi ved jo, at selv i de mest alvorlige situationer, kan man godt nogle gange komme med noget gravhumor. Det tror jeg slet ikke, jeg kan lade være med. Jeg kan ikke holde ud, når det hele bare bliver mørkt og dystert og tungt. Der er altid humor i enhver tragedie, slutter han.
Efter knap 20 minutters mad, varme og interview er Mads Mikkelsen, Amanda Collin og Nikolaj Arcel ude ad døren igen, tilbage i naturen og dramaet om Danmarks vilde vesten
Fakta
Kongenshus Mindepark for Hedens Opdyrkere er en mindepark for opdyrkerne af heden i Jylland. Mindeparken, der er en selvejende institution, blev indviet i 1953. Hedeselskabet bidrog til oprettelsen af parken og står i dag for den daglige drift af det 1200 ha fredede område.
Støtte til kostumer
Hedeselskabet har ydet støtte til at skabe de autentiske hedebondekostumer til filmen.
Efter flere konger kom Bastarden
Filmens arbejdstitel var ’Kongens Land’, men efter ’Kongekabale’ og ’En Kongelig Affære’ var Nikolaj Arcel ikke interesseret i flere kongelige filmtitler. Bastarden er en bedre titel, siger han.
Der er efter sigende ikke kun én, men flere bastarder i det store, episke drama, som allerede er solgt til en række lande. ’Bastarden’ får biografpremiere i efteråret 2023.