To gutter med iværksætteriver har skabt hudplejeprodukter baseret på restprodukt fra den nærmeste kaffebar – med genanvendelse og bæredygtighed som hovedformål.
Vi danskere drikker – hold nu fast – omtrent 5,4 milliarder kopper kaffe hvert år. Det gør os til det fjerdemest kaffedrikkende folk i verden, kun over gået af vores nordiske naboer. Det betyder, at vi hver især i gennemsnit brygger kaffe af 8,7 kg bønner om året, og det giver cirka samme mængde kaffegrums, som ryger på forbrændingen eller måske i kompostspanden. Men faktisk udnyttes kun cirka én sølle procent af næringsstofferne fra kaffebønnerne ved en brygning. Det faktum koblet med et gammelt husmortrick er blevet til en aarhusiansk startup.
”Sammen med min far har jeg brugt meget tid på at skrue i knallerter og motorcykler, og det giver beskidte hænder. Vi brugte det velkendte husmortrick med at blande sulfo og kaffegrums for at få olien af, og vi jokede med, at man burde udvikle en håndrens på kaffegrums til automekanikere. Det er mere skånsomt for både hænder og miljø, så hvorfor ikke,” fortæller Simon Krag Christensen.
Ideen blev til et skoleprojekt på iværksætterlinjen på Erhvervsakademiet i Aarhus sammen med Rasmus Nørgård og…
Hov – så var der ikke mere for den 25 øre.
Bliv medlem af Hedeselskabet for at få adgang til hele artiklen – det koster kun 50 kr. i kvartalet (25 kr. for studerende)1, og så kan du læse alle artiklerne om natur, klima, bæredygtighed og biodiversitet.
Du modtager også tidsskriftet Vækst direkte i din postkasse fire gange om året, og du får adgang til arrangementer samt andre medlemsfordele.
Læs resten af artiklen - bliv medlem nu.
Allerede medlem? Log ind her.
1. Ved oprettelsen betaler du for resten af indeværende år. Dvs. 1. kvartal betaler du 200 kr. (stud. 100 kr.), 2. kvartal betaler du 150 kr. (stud. 75 kr.), 3. kvartal betaler du 100 kr. (stud. 25 kr.), 4. kvartal opkræves du 200 kr. (stud. 100 kr.) den 1. januar – dvs. kvartalet er gratis.